حضور موفق شرکت صدرا در دوازدهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی جزیره کیش

دوازدهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی به مدت ۴ روز با حضور حدود ۱۰۰ شرکت فعال در عرصه دریایی و بندری از جمله شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در تاریخ 23 خرداد 1401 در محل نمایشگاه بین‌المللی جزیره کیش گشایش یافت و ۲۶ خرداد به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه ۱۰۰ شرکت و مجتمع فعال در عرصه‌های دریایی و دریانوردی جمهوری اسلامی حضور داشتند که هفت مورد از این شرکت‌ها از جمله صدرا شرکت‌های دانش‌بنیانی دارای دستاوردهای مختلف بودند. فراهم‌سازی زمینه‌های رشد و توسعه اقتصاد دریا‌محور، رونق کسب و کارهای صنعت دریایی در زمینه‌های کشتیرانی، طراحی، کشتی‌سازی، بنادر، شیلات، دریانوردی، محیط زیست، گردشگری، فراساحل و توسعه سواحل مکران در جنوب کشور از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه بود.

سالانه  حدود ۵۰ هزار کشتی بزرگ اقیانوس‌پیما در خلیج‌فارس و دریای عمان تردد می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران در شمال این آب‌های بین‌المللی، یکی از مناطق مستعد برای توسعه صنعت دریایی است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی با حضور مسوولان ارگان‌های دریایی، کارشناسان و متخصصان صنعت دریایی کشور تا ۲۶ خرداد  در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش دایر بود و با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان منطقه آزاد کیش، شورای عالی دریایی کشور و انجمن مهندسی دریایی ایران و با حضور فعالان داخلی و بین‌المللی صنعت دریایی در فضایی به وسعت ۱۸ هزارمترمربع برگزار شد.

حضور موفق شرکت صدرا در نمایشگاه

شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با جانمایی مناسب غرفه خود در برابر درب ورودی نمایشگاه مذکور و با توجه به دستاوردهای منحصر به فرد مورد بازدید دهها نفر از مسئولان ارشد کشوری و لشگری، شرکت های همکار، متخصصان و سایر علاقمندان قرار گرفت. همزمانی برگزاری این نمایشگاه با تحویل نفتکش افراماکس 2 به کشور ونزوئلا توسط شرکت صدرا باعث شد غرفه این شرکت به یکی از پربازدیدترین و پرمخاطب ترین غرفه های نمایشگاه صنایع دریانوردی و دریانوردی کیش مبدل شود.

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از بازدیدکنندگان غرفه شرکت صدرا بود که در گفتگو با خبرنگار این شرکت گفت: عمق نیازهای نیروی دریایی زیاد است. صدرا در زمینه ساخت بدنه و سازه های انواع شناورها می تواند به نیروی دریایی ارتش کمک کند. ما حتما باید از این ظرفیت شرکت صدرا استفاده کنیم.

همچنین مهندس جعفری مدیر کل دریایی و ریلی وزارت صنعت، معدن، تجارت در گفتگو با خبرنگار صدرا گفت: تحویل نفتکش افراماکس ۲ لوح زرینی برای کشور بود. صدرا ظرفیتی نیست که در صورت نیاز کشور کسی از آن غافل شود و بخش اساسی هر برنامه ای را به خود اختصاص می دهد.

وی گفت: به شرکت صدرا بابت تحویل نفتکش افراماکس ۲ تبریک می گویم. این کار در حوزه صنعت دریایی برای کشور لوح زرینی بود. وزارت صمت به دنبال استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه صنعت دریایی است. برنامه ما هدایت نیازهای فعالان حوزه حمل و نقل به صنعت ساخت و ساز کشتی به صورت تجمیعی است تا از ظرفیت های آنها بیشتر استفاده شود. به دنبال حمایت و تقویت این شرکت ها از طریق اعطای تسهیلات، تامین منابع و مواد مورد نیاز هستیم.

او همچنین گفت: صدرا یکی از صنایع بزرگ ماست قطعا نقش موثری در توسعه مباحث فناوری و حوزه های دانش بنیان دریایی و نیز حوزه ساخت و ساز خواهد داشت. صدرا ظرفیتی نیست که در صورت نیاز کشور کسی از آن ظرفیت غافل شود. صدرا قطعا یک بخش مهم و اساسی از هر برنامه ای را به خود اختصاص می دهد.

تاکید مدیرعامل شرکت صدرا بر پتانسیل بسیار بالای ایران برای توسعه اقتصاد دریامحور
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نیز در جریان حضور در این نمایشگاه با اشاره به اینکه ایران پتانسیل بسیار بالایی برای شکوفایی اقتصاد “دریامحور” دارد، گفت: باید از ظرفیت دریایی خود برای پویایی اقتصاد کشور به بهترین شکل بهره‌مند شویم.
مهندس علی زارعی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی با اشاره به ضرورت ارتقای شرکت های دانش بنیان در همه حوزه ها به ویژه صنایع دریایی اظهار داشت: اقتصاد دریامحور می تواند یکی از وجوه مهم اقتصاد کشور باشد که تا کنون آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: کشور ما پتانسیل بالایی در حوزه اقتصاد دریامحور دارد و خوشبختانه از مرزهای آبی و سواحل بسیار گسترده ای برخوردار هستیم.
حمایت از صنایع دریایی در دستورکار صدرا
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با تاکید بر اینکه می توانیم از ظرفیت دریایی کشور برای پویایی اقتصاد ایران بهره مند شویم، عنوان کرد: توانمندی بالای ایران در حوزه دریایی بر کسی پوشیده نیست و باید گام های جدی و بلندی در این راستا برداشته شود.
زارعی با اشاره به اینکه شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) یک شرکت دانش بنیان است و پروژه های بزرگی را در کشور اجرا کرده است، گفت: حمایت از صنایع دریایی در دستورکار ما قرار دارد و می توانیم کمک شایانی به شرکت های دانش بنیان در حوزه اقتصاد دریامحور داشته باشیم.

علی زارعی با اشاره به حمایت این شرکت از صنایع دریایی اظهار داشت:‌ صدرا در حوزه مهندسی خرید و اجرای پروژه‌های فراساحل و دریایی فعالیت دارد. در حوزه فراساحل میادین رشادت، ابوذر، سلمان و پارس جنوبی، صدرا نقش عمده ای دارد همچنین در حوزه سازه‌های دریایی و حمل و نصب این سازه‌ها این شرکت فعال است.

مدیرعامل شرکت صدرا با اشاره به ساخت 10 سکوی گازی توسط صدرا گفت: این 10 سکو را برای پارس جنوبی ساختیم و برای فازهای 13، 22،23،24، 17 و 18 پارس  جنوبی نصب و راه‌اندازی شد.

زارعی ادامه داد:‌در حوزه ساخت شناورهای تجاری نظیر صیادی، کانتینربر فعال هستیم.

وی با اشاره به ساخت اولین شناور لوله‌گذار ساخت داخل توسط صدرا گفت: بارج‌های حمل سازه دریایی با ظرفیت 10 تا 20 هزار تن در فضا ساخته شد ضمن اینکه ظرفیت 5 هزار تنی در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت صدرا با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت دکل‌های حفاری خشکی و دریایی در صدرا وجود دارد، گفت: دکل حفاری امیرکبیر با ظرفیت 14 هزار تن برای آب‌های عمیق تا هزار متر طراحی شد.

وی با بیان اینکه کارخانجات کشتی‌سازی صدرا در بوشهر فعال است گفت: کارخانه سازه فراساحل در جزیره صدرا داریم همچنین در شمال کشور و دریای خزر، بندر امیرآباد مجتمع صدرای خزر را داریم.در شمال کشور دکل حفاری ساختیم همچنین نفتکش ایران ـ نکا ساخته شد.

ظرفیت ساخت کشتی در صدرا برای پاسخ به تقاضای داخلی

وی با اشاره به قرارداد ساخت 4 فروند نفتکش افراماکس برای کشور ونزوئلا توسط صدرا گفت:‌ قرارداد ساخت این کشتی‌ها سال 86 منعقد شد اما عملیات اجرایی از سال 88 آغاز شد اولین فروند آن سال 91 تحویل شد و دومین فروند آن دو روز پیش و همزمان با سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران تحویل ونزوئلا شد.

وی به مختصات کشتی‌های افراماکس اشاره کرد و گفت:‌ این کشتی‌های نفتکش 250 متر طول، 44 متر عرض و 21 متر ارتفاع آبخور دارد و توانایی حمل 113 هزار تن و میعانات گازی دارد.

زارعی اضافه کرد:‌ سومین نفتکش افراماکس 30 درصد در مهندسی، خرید و ساخت (EPC) پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت صدرا اضافه کرد:‌ با شروع کار دولت سیزدهم توافقات خوبی در ساخت کشتی داشتیم. قرارداد ساخت دو فروند کشتی جنرال کارگو با ظرفیت 3500 تن در یارد شمال برای کشتیرانی جهوری اسلامی ایران داریم همچنین در حال مذاکره برای قراردادی دیگر در حوزه ساخت شناور برای شرکت‌های داخلی هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *