در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان مازندران عملیات ساخت دو فروند کشتی چندمنظوره ۳ هزار و ۵۰۰ تُنی شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) با حضور استاندار مازندران، فرمانده سپاه کربلای مازندران، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سازمان کشتیرانی و مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.
مرتضوی با بیان اینکه صنعت کشتیسازی در کشور بومیسازی شده است، گفت: طراحی و ساخت کشتیسازی ایران(صدرا) ظرفیت بزرگی برای کشور است.
وی تصریح کرد: ساخت دو فروند کشتی امروز شروع شده است که علاوه بر آن دو فروند کشتی رو_رو دیگر در دست طراحی است که ظرفیت را به ۱۲ هزار تن افزایش میدهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مزیت اجرای این طرح در منطقه بهکارگیری یکهزار نفر از مهندسان و کارکنان ماهر بومی است.
وی با اشاره به ظرفیت بهکارگیری نیروی انسانی در افق اجرای طرح گفت: یکهزار نفر در این طرح بهکارگیری میشوند و امیدواریم مهندسان و نیروهای بومی منطقه از این ظرفیت طلایی بهره ببرند.
علی زارعی عضو هیات مدیره شرکت صدرا نیز در سخنرانی خود در این مراسم بیان کرد: جمهوری اسلامی میتواند با تکمیل کریدور شمال – جنوب به مسیر تثبیت شده برای انتقال انواع کالا و انرژی به حوزه دریای خزر و چین و اروپا دست یابد.
او با بیان اینکه از یک سو باید مسیرهای شمال تا جنوب کشور را با ظرفیت مناسب برای این منظور داشته باشیم، افزود: خوشبختانه با اتصال مسیر ریلی رشت به منطقه آزاد کاسپین و تکمیل اسکله رو رو تا بهار سال آینده بخشی از هدف مذکور را میتواند تامین کند.
عضو هیات مدیره صدرا یکی دیگر از مسیرهای کریدور شمال جنوب را استفاده از مسیر دریایی متکی به دیگر بنادر عنوان و اظهار کرد: بندر امیرآباد در کنار مجتمع کاسپین که از امکانات اسکله رو – رو انتقال بار از کشتی به اسکله و بالعکس برخوردار است با تجهیز آن به زیرساختهای صادرات و واردات، میتواند زمینه جذب سرمایه گذار خارجی، افزایش اشتغال و کسب درآمد ارزی، و افزایش نفوذ ایران در دریای کاسپین را ایجاد کند.
زارعی گفت: میانگین سنی ۲۵ و بیشتر ناوگان کشتیرانی ایران در دریای کاسپین و تعداد کشتیها در برابر کشتیهای آذربایجان یا ۱۵۰ فروند کشتی روسیه رقم ناچیزی است لذا ضروری است که جمهوری اسلامی با ساخت کشتیهای جدید از ظرفیت دریای کاسپین برای صادرات و واردات کالا استفاده کند.
او بیان کرد: از سوی دیگر ایران با ساخت انواع شناور و نفتکش برای ترکمنستان و قزاقستان میتواند بازاری به اندازه ۶۰۰ میلیون دلار را از آن خود کند.
زارعی ادامه داد: غفلت از این مسئله سبب شده که کشورهایی مثل امارات، کره جنوبی و ترکیه قراردادهایی را با ترکمنستان و قزاقستان برقرار کنند.
عضو هیات مدیره صدرا تصریح کرد: در صورتی که ایران مسیر کریدور شمال – جنوب را کامل نکرده و بنادر کاسپین را تکمیل نکند و کشورهایی به جز ایران نیازهای کشورهای سواحل کاسپین را به ساخت و تعمیر کشتی فراهم کنند خطر حذف ایران از کریدورهای انتقال کالا و انرژی و تثبیت کریدور چین به قزاقستان و سپس انتقال کالا به بندر باکو گرجستان و سپس ترکیه و اروپا وجود دارد.
این مسوول ادامه داد: در این صورت است که ایران از دهها میلیارد دلار درآمد محروم خواهد شد، بنابراین به خطر انداختن ثبات و امنیت کشوری که هیچ بندر و مسیر ریلی و کریدور بین المللی وجود ندارد کار پر هزینه نخواهد بود لذا همه نهادها و سازمانها باید دست به دست هم بدهند تا مسیرهای کریدور دریایی بدون حضور ایران شکل نگیرد.
زارعی بیان کرد: در سالهای اخیر با مساعدت قرارگاه خاتم، وزرات راه و شهرسازی، وزارت تعاون، و سازمان بنادر و کشتیرانی سفارشاتی برای انواع کشتی به صدر داده شد تا بخشی از نیاز در دریای کاسپین حل شود.
او ادامه داد: با کمک به این شرکت، ایران خواهد توانست نیاز به ساخت و تعمیر کشتی در قزاقستان و ترکمنستان را با هزینه کمتر و رقابتی، برطرف و حضور سایر کشورها در دریا را مدیریت کند و دغدغههای امنیتی کشور در خصوص امکان نفوذ بیگانگان از طرق مختلف را به حداقل برساند.
زارعی گفت: شرکت صنعتی دریایی ایران، خاضعانه دست یاری را به سمت همه ارگانها دراز میکند تا با تشریک مساعی برای جهش استثنایی در حوزه صنعت و اشتغال نهایت استفاده را به دست آورد.
عضو هیات مدیره صدرا با اشاره به آغاز فعالیت اجرایی دو فروند کشتی ۳۵۰۰ تنی در صدرا، اعلام کرد: این مهم زمینه اشتغال حدود ۱۰۰۰ نفری را برای مردم منطقه در پی خواهد داشت.
او در پایان از مساعدت و یاری همکاران خود در صدرا و کشتیرانی خزر و مجتمع کاسپین قدردانی و اظهار کرد: در بهار آینده با به آب اندازی نخستین فروند از کشتی در دریا و به پایان رساندن ساخت سایر کشتیها در زمانبندی تعهد شده، مسیر تازهای را در ناوگان حمل و نقل دریایی کاسپین آغاز کنیم.
بدون دیدگاه